نتایج جستجو برای عبارت :

♦ذَرنی وَ مَن خَلَقتُ وَحیداً♦

 ذَرنی وَ مَن خَلَقتُ وَحیداً  
این سخن خدای تعالی است:
مرا با آن کسی که خلقش کرده ام، تنها گذارید.
یا:
مرا با آن کسی ک تنها خلقش کرده ام، رها کنید.
یا:
مرا با آن کسی ک خودم ب تنهایی خلقش کرده ام، رها کنید.
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨

هر جور بخوانی، عاشقانه است.
عاشقانه ترین جمله ای ک در کلام حکیم قرآن دیده ام همین است.
و من از تنهایی خویش لذت می برم. 
 هُوَ مَعَکُم أینما کُنتُم  
تو، منی؛ و من، تو.
لولاکُم لَما خَلَقتُ الأفلاک...در بخشی از زیارت جوادیّه خطاب به حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام میخوانیم:«السَّلامُ على منْ یُعلَّلُ وُجُودُ کُلِّ مخْلُوقٍ  بِلوْلاهُمْ...؛ سلام بر تو که علتِ وجود هر مخلوقی شما اهل بیت هستید و اگر شما نبودید، مخلوقی وجود نمی‌یافت»نکته اول: این عبارت نشان میدهد که عبارت معروف «لولاک لما خلقت الافلاک» درباره تمام چهارده معصوم صادق است.نکته دوم: بهترین تفسیر برای این عبارت، همان تحلیل عرفانی است که چهارد
«…‏ عَنْ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ قَالَ: «لَمَّا عُرِجَ بِالنَّبِیِّ إِلَى السَّمَاءِ قَالَ الْعَزِیزُ عَزَّوَجَلَ‏ ..یَا مُحَمَّدُ إِنِّی‏ خَلَقْتُکَ‏ وَ خَلَقْتُ‏ عَلِیّاً وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ مِنْ شَبحِ نُورٍ ثُمَّ عَرَضْتُ وَلَایَتَهُمْ عَلَى الْمَلَائِکَةِ وَ سَائِرِ خَلْقِی وَ هُمْ أَرْوَاحٌ فَمَنْ قَبِلَهَا کَانَ عِنْدِی مِنَ الْمُقَرَّبِینَ وَ مَنْ جَحَدَهَا کَانَ عِنْدِی م
مهدی سیمایی می‌نویسد:
«درباره علت خلقت مخلوقات از جهات و جوانب مختلفی می‌توان بحث و تحقیق کرد. یکی از این جهات دلایل نقلی وارد در موضوع علت خلق است. از روایات معروف در این قسم، حدیثی قدسی خطاب به پیامبر (ص) است که خداوند فرمود: ”لولاک لَما خَلَقتُ الأفلاک؛ ای محمد، اگر تو نبودی، جهان را خلق نمی‌کردم.“ ما در این مجال فقط در پی بررسی اعتبار و اصالت نقل این حدیث هستیم و به روایات مشابه و معنای حدیث فوق نمی‌پردازیم.
این حدیث مشهور در منابع کهن ش
پنج کلید استجابت دعا  
  
بر اساس آموزه های روایی و قرآنی هدف از خلقت انسان عبودیت و بندگی حق تعالی معرفی شده است: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ»[ذاریات، آیه 56] از طرفی مغز عبادت و بندگی نیز دعا کردن معرفی شدن است: «الدُّعَاءُ مُخُّ الْعِبَادَة؛[1] دعا مغز عبادت است» حال سوال این است با توجه به اهمیت این موضوع، دعا چه جایگاهی در زندگی انسان دارد، و آداب دعا کردن چیست؟ جواب این سؤال را با تأمل در دعای ابو حمزه ثمال
٢٦/٢٦. مُحَمَّدُ بْنُ‌ الْحَسَنِ‌، عَنْ‌ سَهْلِ‌ بْنِ‌ زِیَادٍ، عَنِ‌ ابْنِ‌ أَبِی نَجْرَانَ‌، عَنِ‌ الْعَلَاءِ بْنِ‌ رَزِینٍ‌، عَنْ‌ مُحَمَّدِ بْنِ‌ مُسْلِمٍ‌:
عَنْ‌ أَبِی جَعْفَرٍ عَلَیْهِ‌السَّلاَمُ‌، قَالَ‌: «لَمَّا خَلَقَ‌ اللّٰهُ‌ الْعَقْلَ‌، قَالَ‌ لَهُ‌: أَقْبِلْ‌، فَأَقْبَلَ‌، ثُمَّ‌ قَالَ‌ لَهُ‌: أَدْبِرْ ، فَأَدْبَرَ، فَقَالَ‌: وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی (۱)  مَا خَلَقْتُ‌ خَلْقاً أَحْسَنَ‌ مِنْکَ‌ (۲)،
گفتی: ما خَلَقتُ الجِنَّ وَ الإنس إلّا لِیعبدونی
جنّ و انس را خلق کردم تا عبد من باشند و مرا عبودیت کنند.
گفتند: لِیعبدونی أو لِیعرفونی
عبودیت کنند، یعنی معرفت پیدا کنند؛ بشناسند.
چون خودت گفتی: إنّی کنتُ کنزاً مَخفیّاً فأحببتُ أن اُعرَف 
 من گنج نهان بودم، دوست داشتم شناخته بشم؛ منو بشناسند و بمن معرفت پیدا کنند.

گفتند: مَن عَرَفَ نفسَهُ فقد عرفَ رَبَّه
هرکس « نفس» خودش رو بشناسه، ربّ خودش رو شناخته.
می گم: نفس، ینی جان.
کاملترین، بالاترین
♦ مقام عالم
امام باقر (علیه السلام) فرمودند: «عَالِمٌ یُنْتَفَعُ بِعِلْمِهِ خَیْرٌ مِنْ سَبْعِیْنَ اَلْفَ عَابِد(1)». عالمی که مردم از علم او بهره بگیرند از هفتاد هزار عابد بهتر است.
خداوند در قرآن می فرماید: «وَ ما خَلَقتُ الجِنَّ وَ الإنس إلا لِیَعبُدون(2)»؛ من جن و انس را نیافریدم جز برای اینکه عبادتم کنند. (و از این راه تکامل یابند و به من نزدیک شوند.)حتی در تشهد هم قبل از رسالت، عبودیت مطرح شده است: «أشهَدُ أنَّ مُحَمّدا عَبده وَ رَسولُه».
♦ مقام عالم
امام باقر (علیه السلام) فرمودند: «عَالِمٌ یُنْتَفَعُ بِعِلْمِهِ خَیْرٌ مِنْ سَبْعِیْنَ اَلْفَ عَابِد[1]». عالمی که مردم از علم او بهره بگیرند از هفتاد هزار عابد بهتر است.
خداوند در قرآن می فرماید: «وَ ما خَلَقتُ الجِنَّ وَ الإنس إلا لِیَعبُدون[2]»؛ من جن و انس را نیافریدم جز برای اینکه عبادتم کنند. (و از این راه تکامل یابند و به من نزدیک شوند.)حتی در تشهد هم قبل از رسالت، عبودیت مطرح شده است: «أشهَدُ أنَّ مُحَمّدا عَبده وَ رَسولُه».
پیش بینی های «رنه گنون» (عبدالواحد یحیی) از افول و فروپاشی تمدّن مادّی غرب و ظهور مجدّد حقّ و حقیقت که با نظر به داده های آیین های باستان و ادیان ابراهیمی ارائه شده خبر می دهد. نظریّه پایان تاریخ [12] «فوکویاما» پیروزی نهایی نظام غربی و حاکمیّت ابدی آن بر سرتاسر جهان را پیش بینی کرده است و نظریّه [13] «برخورد تمدّن ها» از «هانتینگتون»، جنگ جهانی تمدّن ها و نظم جهانی نوین براساس مرزهای تمدّنی را در پایان این دوره از جهان، پیش بینی می کند. [14] .
دیدگ
تفسیر نگاشت سوره حمد آیه 1


بسم الله الرحمن الرحیم


بر خلاف نوشتارهای مرسوم در کتب تفسیری ،نخست می خواهم برای
شناسایی آیه بی بدیل قرآن یعنی " بسم الله الرحمن
الرحیم "سراغ اشعار شاعران ودل پاره های ادبی عرفانی بروم. شاید به این نوع
نگاه کمتر توجه کرده باشیم.


بسم الله الرحمن الرحیم

هست کلید در گنج حکیم

***

باب دل را هست مفتاحی عظیم

اوست بسم الله الرحمن الرحیم

***

تو در
کشتی فکن خود را مپای از بهر تسبیحی 
که خود روح القدس گوید به بسم الله مجریها
 
مهم‌ترین زمینه های استکبار در قرآن عبارت‌اند از:
 
 الف: قدرت و برخورداری از امکانات مادی؛ برخی از مستکبران مانند فرعون به امکانات و قدرت خود می‌بالیدند که قرآن چنین حکایت می‌کند: وَنَادَى فِرْعَوْنُ فِی قَوْمِهِ قَالَ یَا قَوْمِ أَلَیْسَ لِی مُلْکُ مِصْرَ وَهَذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِی مِن تَحْتِی أَفَلَا تُبْصِرُونَ (زخرف 51). حضرت موسی علیه‌السلام هم این قدرت مادی فرعون را تأیید کرده است، آنجا که به خداوند متعال عرض می‌کند: وَقَا
[۱] کِتَابُ‌ الْعَقْلِ‌ وَ الْجَهْلِ‌
۱/۱. أَخْبَرَنَا (۱)  أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ‌ یَعْقُوبَ‌، قَالَ‌: حَدَّثَنِی عِدَّةٌ‌ مِنْ‌ أَصْحَابِنَا مِنْهُمْ‌: مُحَمَّدُ بْنُ‌ یَحْیَى الْعَطَّارُ، عَنْ‌ أَحْمَدَ بْنِ‌ مُحَمَّدٍ، عَنِ‌ الْحَسَنِ‌ بْنِ‌ مَحْبُوبٍ‌، عَنِ‌ الْعَلَاءِ بْنِ‌ رَزِینٍ‌، عَنْ‌ مُحَمَّدِ بْنِ‌ مُسْلِمٍ‌: عَنْ‌ أَبِی جَعْفَرٍ عَلَیْهِ‌ السَّلاَمُ‌، قَالَ‌: «لَمَّا خَلَقَ‌ اللّٰهُ‌ الْعَقْ
تاریخ جلسه 25-03-1398
متن خلاصه این جلسه:
جنیان به عنوان یکی از مخلوقات عالم هستی، موجوداتی هستند که برای دریافت اطلاعات درباره آنها باید فقط به مهندس و خالق او رجوع کرد که به وسیله پیامبران و امامان –سلام الله علیهم اجمعین- به ما رسیده است.
دو مخلوق مکلف در بین مخلوقات پروردگار در آیه شریفه 56 ذاریات " وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ : و جن و انس را نیافریدم جز براى آنکه مرا بپرستند".
عبادت فرع معرفت الله است و اصل بر شنا
به گزارش ایکنا؛ شبستان نوشت: «توسل و واسطه قرار دادن صلحا و اولیاء برای تقرب به خداوند است تا اینکه خداوند به اعتبار مقام و ارزش این شخصیت ها ما را بپذیرد و قبول کند و اگر خطایی مرتکب شده ایم از گناهان ما بگذرد چون آنها نزد خدا جایگاه و مقام دارند و خدا حرف شان را می شنود لذا از خدا می خواهیم به سبب این واسطه از خطاها و گناهان ما بگذرد و به وسیله آن بزرگواران ما را هدایت کرده و دستگیری کند.»؛ این جملات بخشی از سخنان حجت الاسلام عباس جعفری فراها
با یاد و نام خداوند و به امید بر آورده شدن حاجات و سلامتی و به راه راست هدایت شدن تمام انسان ها ؛
هر روز یک صفحه  
صفحه پانصد و هفتاد و پنج سوره المُزَمِّل (20 ) – سوره المُدَّثِّر ( 17 – 1 )
سورةُ  المُزَمِّلبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏
إِنَّ رَبَّکَ یَعْلَمُ أَنَّکَ تَقُومُ أَدْنى‏ مِنْ ثُلُثَیِ اللَّیْلِ وَ نِصْفَهُ وَ ثُلُثَهُ وَ طائِفَةٌ مِنَ الَّذینَ مَعَکَ وَ اللَّهُ یُقَدِّرُ اللَّیْلَ وَ النَّهارَ عَلِمَ أَنْ لَنْ تُحْصُوه
 صفحه اختصاصی حدیث و آیات عنه صلی الله علیه و آله : مِنَ البِرِّ أن تَصِلَ صَدیقَ أبیکَ . حدیثرسول خدا صلی الله علیه و آله : از جمله نیکى ها، آن است که با دوستِ پدرت بپیوندى .صفحه اختصاصی حدیث و آیات (وَ الَّذِینَ تَبَوَّءُو الدَّارَ وَ الاْءِیمَـنَ مِن قَبْلِهِمْ یُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَیْهِمْ وَ لاَ یَجِدُونَ فِى صُدُورِهِمْ حَاجَةً مِّمَّآ أُوتُواْ وَ یُؤْثِرُونَ عَلَى أَنفُسِهِمْ وَلَوْ کَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ وَ مَن یُوقَ شُحَّ

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

ROYSH